|
|||||||||
|
Folk- en rockzangeres Ashley Virginia komt niet uit de gelijknamige Amerikaanse staat maar ze heeft haar origine in Greensboro, North Carolina. Met het album “And Life Just Goes On Living” debuteert ze op plaat met elf zelfgecomponeerde liedjes die af en toe ook wel wat elementen uit de countrymuziek bevatten. Voor de opname van deze nummers kreeg ze voor enkele tracks instrumentale bijstand van Kevin Beardsley op bas- en elektrische gitaar, Mark Dillon op leadgitaar en Ricky Perez op drums en percussie. Zelf speelt zij op ritmegitaar en keyboards. In vergelijking met de traditionele folk- en rockmuziek klinken enkele nummers uit deze plaat vrij experimenteel en op het vlak van de songteksten zegt Ashley Virginia zelf dat het om een vorm van weerspiegeling van haar dagboek gaat en deze liedjes dus behoorlijk persoonlijk en introspectief zijn. De rode draad doorheen deze nummers is dan ook de mentale gezondheid, een thema dat wordt ingegeven door haar diagnose als iemand die lijdt aan depressies, angsten en complexen. Songtitels als “To Be Dreaming”, “She’s So Tired”, “Space”, “The Pause”, “Invisible Hand”, “Reflections”, “What’s On The Way” en het mooie “My Mother Grows Tired Of My Sad Songs” illustreren dit misschien nog het best, maar ook de sfeer van de nummers varieert van uitermate vrolijk naar ingetogen en bedrukte tristisse. Maar het leven gaat ondertussen gewoon verder concludeert Ashley Viriginia op “And Life Just Goes On Living”. Het schrijven en zingen van haar eigen nummers beschouwt ze dan ook als een vorm van therapie voor al haar trauma’s en mentale problemen waarvan ze probeert los te komen door haar gevoelens en emoties open en bloot in songteksten te gieten omdat ze die niet zo gemakkelijk gewoon kan uitspreken. In de nummers “Apathy Blues” en “Invisible Hand” raakt ze ook gevoelige politieke thema’s aan door in te gaan op de desastreuze gevolgen van Donald Trump’s presidentschap en op de manier waarop protestbewegingen zoals ‘Black Lives Matter’ rond de racistische moord op George Floyd de kop worden ingedrukt door de politie die met traangas betogingen rond dit thema uit mekaar drijft. Uitkijkend naar een betere toekomst wil Ashley Virginia met dit album volgens eigen zeggen een boodschap van hoop meegeven, hoop op een mooiere wereld waarin zelfrespect en liefde de bovenhand weten te halen op depressies en andere trauma’s die zij en vele anderen momenteel ervaren. Ze vertelt dit allemaal in de meest swingende song “Above The Clouds (Come Down)”, het slotnummer van deze door haarzelf en Ricky Perez geproducete debuutplaat. (valsam)
|